Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

hqdefault85

Du har sprungit ett tag, på gympan eller bara för att du tycker att det är dags att träna lite. Men efter en stund hugger det till i sidan, och smärtan gör att du får svårare att springa. Du har fått håll.

Men varför får man håll? Och kan man göra något åt det?

 
Man vet faktiskt inte riktigt vad håll beror på. Det skulle kunna bero på sträckningar i musklerna i diafragman, eller kanske att sportandet får dina inre organ att skvalpa runt inne i dig. Eller så beror det på att det är för lite vätska mellan bukhinnorna, eller att maten du stoppat i dig trycker ut vätskan mellan hinnorna.

Bästa sättet att undvika håll är nog att inte ge dig ut och springa direkt efter en måltid, och att arbeta på att stärka magmusklerna. Har du väl fått håll, så är det tyvärr inget annat att göra än att vänta ut det…